Als klanten een dienst of goederen afneemt bij jouw onderneming, zijn er een aantal aspecten die de consument als ‘belangrijk’ ziet. Dit zijn dingen als persoonlijke aandacht, afspraken nakomen, maar bijvoorbeeld ook een goede klantenservice.
Wat klantenservice betekent? Eigenlijk zegt het woord klantenservice het al: de service aan klanten die producten of diensten gebruiken en/of kopen. Deze service kan op verschillende manieren worden verleend. Zo kunnen klanten jou berichten sturen via de e-mail, Facebook, LinkedIn, SMS, Instagram, Whatsapp en ga zo maar door.
In dit artikel lees je waarom het voor jouw onderneming belangrijk is dat je klantenservice goed op orde is.
Wat is het belang van een goede klantenservice?
Om je klanten tevreden te houden, is het belangrijk om goed te kijken naar de belangen van je klant. De klantenservice zorgt ervoor vragen en eventuele onzekerheden te beantwoorden en weg te nemen. Soms wordt er voor de klantenservice een bemande balie ingericht binnen jouw onderneming. Dan kunnen de klanten langs komen om hun vragen en onzekerheden te beantwoorden en weg te nemen.
Tegenwoordig is deze bemande balie niet helemaal meer nodig. Veel ondernemingen zorgen voor verschillende kanalen online waar de consument hun vragen kunnen stellen en ervaringen kunnen delen. Het jezelf nog makkelijker willen maken? Dit doe je door een klantenservice software te gebruiken.
Hoe werkt een online klantenservice?
Er zijn een tal aan klantenservice software online te vinden. Al deze verschillende aanbieders hebben verschillende functiemogelijkheden. Het grootste doel van online klantenservice is online informatie verstrekken. Dit doel wordt bereikt door meerde kanalen in te zetten en deze vervolgens gestructureerd afgaat om ze te beantwoorden.
Misschien wel het grootste voordeel als jouw onderneming gebruik maakt van een helpdesk software: je klanten kunnen 24 uur en 7 dagen per week bij jouw online helpdedsk terecht voor vragen.
Wat zijn de voordelen van een online klantenservice?
Naast de mogelijkheid om je klanten 24 uur per dag en 7 dagen per week vragen te stellen, is nog een voordeel dat alle communicatiekanalen worden verzameld op één plek. Dit scheelt weer berichten terugvinden in je e-mailbox, op Twitter en tussen honderden Facebook-berichten. Je krijg met een online helpdesk software overzicht.
Ook krijg je veel data uit je helpdesk software tool. Dit is positief: je kan namelijk zien wie jouw klant is en daar je product en/of dienst op richten. Maar ook kan je bijvoorbeeld jouw kanalen optimaliseren. Je weet immers via welk kanaal de meeste vragen binnenkomen.