Voorkom boetes: zo doe jij je boekhouding juist

Als je besluit te beginnen met een eigen onderneming, komt er veel op je af. Je bent bezig met een heel bedrijf opzetten, werft verschillende klanten en bent allerlei zaken aan het uitzoeken. Het is belangrijk om meteen vanaf het begin je boekhouding juist te doen en te bewaren. Niet alleen zorgt dit voor overzicht, ook voorkom je dat je boetes krijgt.

Lees in dit artikel hoe lang je verplicht bent je boekhouding te bewaren en welke eisen hieraan worden gesteld.

Wat is belangrijk om te bewaren?

Ben je particulier? Dan is er geen wettelijke bewaarplicht van je administratie. Toch is het handig om voor 5 jaar je administratie te bewaren, met het oog op naheffingen. Heb je een eigen onderneming? Dan ben je wettelijk verplicht om je administratie voor 7 tot 10 jaar te bewaren. Dit wordt ook wel de fiscale bewaarplicht genoemd. Deze regel is geldig voor alle ondernemers in Nederland, ook als je ZZP’er bent.

Je kan je voorstellen dat papieren gegevens in schoenendozen en in verschillende lades nogal onoverzichtelijk zijn. Wij raden je daarom aan om je gegevens online op te slaan. Dit kan online namelijk makkelijk op één plek. Zo voorkom je dat er belangrijke gegevens verloren gaan.

Wat je moet bewaren als ondernemer om een boete te voorkomen? Hieronder hebben we de belangrijkste gegevens opgesomd:

-Bankafschriften
-Controle berekeningen (ook als dit tussentijds gebeurt)
-Administratie van je inkopen en verkopen
-Grootboek
-Databestanden en software
-Kasadministratie

Hoe lang ben je verplicht gegevens te bewaren?

Nu je weet welke gegevens je moet bewaren om een boete te voorkomen, is het belangrijk om te weten hoe lang je verplicht bent om deze gegevens te bewaren. Volgens de wet ben je verplicht om je boekhouding 7 jaar te bewaren. Deze gegevens kunnen papieren gegevens zijn, maar ook digitale gegevens. Waarom? De Belastingdienst mag binnen deze 7 jaar jouw gegevens opvragen voor de zogenoemde eindcontrole.

Ook zijn er gegevens die 10 jaar bewaard moeten worden. Het gaat hierbij om gegevens over het bezit van bedrijfs- en winkelpanden, woningen of grond. Heb je een onderneming in elektronische diensten, radio- en televisieomroepdiensten en telecommunicatiediensten en heb je gekozen voor de OSS-regeling? Ook dan ben je verplicht je gegevens 10 jaar lang op te slaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *