Klanten waarderen het als een bedrijf een persoonlijke manier van aanpakken heeft. Gemak, snelheid en personalisatie zijn de belangrijkste onderdelen van een goede klantenservice. Wanneer je een chatprogramma implementeert op je website, kunnen klanten je een bericht sturen via je website of via een chat box. In deze blog lees je waarvoor je een chat box gebruikt en wat de voor- en nadelen zijn.
Waarvoor gebruik je een chatprogramma?
Bijna één derde van de klanten heeft in 2020 voor het eerst een bericht gestuurd naar een bedrijf. Hiervan zegt 74 procent van plan te zijn dit in het vervolg te blijven doen. De makkelijkste manier om een chatprogramma toe te voegen aan je website is met behulp van een live chat. Klanten komen via deze weg in direct contact met de klantenservice. Handig bij de live chat is om gebruik te maken van automatisch gegenereerde antwoorden zodra jouw klantenserviceteam niet meer aanwezig is. Hieronder hebben we de redenen opgesomd waarom een chatprogramma implementeren relevant is.
Leadgeneratie
Om bezoekers naar je website te lokken, wordt er vaak gebruik gemaakt van marketingmiddelen. Eenmaal de bezoeker naar je website kunnen ‘lokken’, zal er een aanvraag of aankoop gedaan moeten worden. Door middel van het juist inzetten van een chatprogramma, worden de klanten de juiste kant op begeleid. Kortom, een chatprogramma maakt het mogelijk om je doelstellingen te behalen en het aantal leads te vergroten.
Klantbetrokkenheid
Heeft een klant een aankoop of aanvraag gedaan en zijn er hierna nog vragen? Je kunt met behulp van een chatprogramma eenvoudig inzicht verkrijgen in de vragen van je klant. Hierna kunnen vervolgstappen worden genomen. Zo kun je bijvoorbeeld op je website ‘meest gestelde vragen’ toevoegen. Maar het is ook mogelijk om gemakkelijk een status in te zien van bijvoorbeeld een bestelling.
De juiste ondersteuning bieden
Klanten kunnen moeite hebben om je customer journey te doorlopen of om bepaalde vragen beantwoord te krijgen op je website. Dit kan frustratie met zich meebrengen. Misschien ontvangt je bedrijf door deze frustratie zelfs wel een slechte recensie. Heb je een chatprogramma geïmplementeerd? Dan kan deze frustratie bij de klant op tijd worden weggenomen.
Wat zijn de voor- en nadelen van een online chatprogramma?
Service op schaal kunnen bieden
Een chatprogramma implementeren levert een unieke functie op. Je kunt namelijk op een relevante manier op grote schaal in contact komen met je eigen klanten. Heeft een klant een specifieke vraag over een bepaalde fase binnen het aankoopproces? Met een chatprogramma kun je klanten doorschakelen met de juiste agent. Op deze manier wordt er relevante service geboden en worden personeelskosten gestroomlijnd.
Waarde toevoegen voor klanten
Klanten die kunnen chatten met een bedrijf, gaan 10 tot 15% vaker over tot het doen van een aankoop. Deze cijfers laten zien dat een live chat ook daadwerkelijk waarde toevoegt voor de klant en daarmee ook voor jouw bedrijf.
Tijd en geld
Als je gebruik maakt van een goed chatprogramma levert dit tijd en geld op. Houd je handmatig de chat bij? Dan kan dit juist voor meer werk zorgen. Je zult een extra medewerker aan moeten nemen om de klantenservice bij te kunnen houden. En een extra medewerker aannemen zorgt weer voor extra kosten.
Als je gebruik maakt van een geautomatiseerde chatbot, heb je hier geen last van. Zeker wanneer er vragen gefilterd worden en er opties als selfservice worden gebruikt.
Ben je van plan om een chatbox te implementeren op je website? Maak dan eens gebruik van de gratis testfase. Alleen door het vergelijken van verschillende aanbieders, kom je terecht bij de chatbox die perfect aansluit bij jouw wensen en eisen.