Ondernemen en facturatie gaan hand in hand. Waarom? Als ondernemer verdien je jouw geld zodra de factuur verwerkt en betaald is. Toch staat niet elke ondernemer te springen om zijn of haar administratie bij te houden. Niet alleen hoort financiële administratie bij het hebben van een eigen onderneming, ook is het verplicht. Wel zo handig dus, als je niet alle administratie handmatig hoeft te doen. Zo bespaar je naast tijd, ook geld.
In deze blog lees je meer over factuurverwerking en de voordelen van het automatiseren hiervan.
Wat is (automatische) factuurverwerking?
Makkelijk gezegd betekent factuurverwerking het verwerken van facturen die binnenkomen. Als je besluit om dit proces te automatiseren, komen hier geen handmatige handelingen meer bij kijken. Facturen kunnen van het moment van ontvangst tot aan het moment van goedkeuring 100% automatisch afgehandeld worden. Handmatig je facturen aanmaken en goedkeuren is met factuurverwerking software niet meer nodig.
Voordelen van het automatisch verwerken van je facturen
Kortere verwerkingstijd
Handmatig gegevens overnemen op facturen of het handmatig inboeken van facturen wordt verleden tijd als je de verwerking automatiseert. Digitale factuurverwerking gaat sneller dan handmatig je factuur aanmaken. Je kunt papieren facturen inscannen. Ook pikt het systeem gegevens op uit de e-mailbox. Met één druk op de knop krijg je alles binnen je eigen factuurverwerking te zien. Op deze manier bespaar je tijd (en daarmee geld).
Eenvoudig overzicht
Wil je de status van een factuur inzien? De software weet precies welke status een factuur heeft. Alles wat er rondom een facturatie gebeurt, wordt opgeslagen.
Facturen kunnen niet meer kwijtraken
Ben je een sloddervos en voortdurend van alles kwijt? Dan is de kans groot dat je vaak tijd kwijt bent aan het zoeken van facturaties. Als je één systeem gebruikt, heb je alle informatie die je nodig hebt opgeslagen op één (digitale) plek.
Geen fouten
Als ondernemer wil je geen fouten maken. Met de juiste software is het maken van fouten bij facturatieverwerking kleiner. Helemaal wanneer je deze software koppelt aan je boekhoudprogramma. Alle facturen die je uitstuurt of ontvangt, worden dan opgeslagen. Handig voor je eigen administratie, maar ook verplicht voor de Belastingdienst.
Ruimte besparen
Alle facturen die je offline verstuurt en aanmaakt, moeten worden bewaard. De Belastingdienst moet namelijk je facturen en administratie kunnen controleren. Heb je een grote onderneming? Dan kan dit opslaan veel plek innemen. Maak je gebruik van online software voor facturatieverwerking? Dan hoef je geen ruimte meer te hebben waar offline facturen worden opgeslagen.