Als je een eigenaar bent van een webshop, wil je zoveel mogelijk je klanten binden. Hoe je dit doet? Je kunt bijvoorbeeld gepersonaliseerde nieuwsbrieven versturen, een verjaardagscadeau sturen en het zo gemakkelijk mogelijk maken voor je klant om een bestelling bij je te plaatsen. Goede betaalsystemen bieden is hier een onderdeel van. Klanten die hun gewenste betaalmethode niet kunnen selecteren, breken de bestelling sneller af.
In deze blog lees je meer over de verschillende voordelen van het aanbieden van verschillende betaalsystemen op je webwinkel.
Koppeling software met betaalsysteem
De meeste betaalsystemen voor webshops kunnen eenvoudig worden gekoppeld aan de software voor je webwinkel. Een voorbeeld van een eenvoudig te koppelen betaalsysteem is Mollie. Met deze Nederlandse betalingsprovider hoef je geen weken meer kwijt te zijn aan papierwerk of procedures om het betaalsysteem te implementeren. Het installeren is eenvoudig, er zijn geen verborgen kosten en wanneer je Mollie wilt beëindigen zit je niet vast aan een opzegtermijn.
Webshop wereldwijd toegankelijk
Op dit moment zijn er ongeveer 130 duizend webwinkels en organisaties in Nederland die de betaaloptie iDEAL aanbieden. In totaal vinden er meer dan 50 miljoen betalingen per maand plaats via deze manier. Bij de zuiderburen is de betaaloptie BanContact koploper. Door gebruik te maken van verschillende betaalsystemen bepaal je zelf wie je klant is die producten afneemt bij je webshop. Zeker wanneer je grotere ambities hebt met je webshop, is het sterk aan te raden om verschillende betaalopties toe te voegen.
Wil je meer weten over het opzetten van een webshop via WordPress? Lees hier meer.
Overweeg ook de nieuwe betaalmethoden
Je denkt misschien niet direct aan nieuwe betaalmethoden zoals Payconiq of het populaire Tikkie. Bij Payconiq is het mogelijk om eenvoudig met behulp van een QR-code te betalen. Met Tikkie kun je gemakkelijk betalingsverzoeken delen naar je familie of aan vrienden. In Nederland maken ruim 8 miljoen mensen gebruik van Tikkie. Niet overbodig om te overwegen deze nieuwe betaalmethoden toe te voegen aan je webshop.
Achteraf betalen
Klanten moeten een product kunnen aanschaffen bij je webshop en het verschuldigde bedrag pas tijdens of na levering hoeven betalen. In Nederland zijn webwinkels verplicht minimaal één achterafbetaalmethode aan te bieden. De meest bekende opties zijn AfterPay, Klarna en Billink. Wanneer je Klarna of Afterpay aanbiedt op je website, regel jij de levering van de producten. Klarna of Afterpay zorgt voor het juist afhandelen van de betaling met je klant.