De componenten van het klantenbestand
In het klantenbestand, ook wel de klanten database genoemd, bewaar je alle klantgegevens. Afhankelijk van de sector waarin je onderneming opereert kan dit gaan om slechts de facturatiegegevens of juist om hele specifieke data. Het klantenbestand bevat in ieder geval de contactinformatie, aankoopgegevens, demografische informatie en feedback & contactgeschiedenis.
De waarde van het klantenbestand
In het klantenbestand bevindt zich – een vaak ongebruikte – bron van informatie. Je ziet er niet alleen welke klanten je op dat moment hebt, welke diensten ze afnemen en voor hoeveel omzet ze zorgen, maar kunt er nog veel meer interessante data uithalen waarmee je verkoopprocessen kunt verbeteren. Dit kan leiden tot het aantrekken van nieuwe klanten, een hogere klantloyaliteit en een hogere waarde per klant.
Eén van de belangrijke inzichten is de levensduur van een klant. Haal je wel ieder jaar je omzet, maar blijven klanten slechts enkele maanden bij je? Dan is er sprake van een hoog verloop. Dit kan wijzen op mogelijke verbeterpunten in relatiemanagement. Ook op andere gebieden kan de klanten database verbeterpunten laten zien. Analyseer bijvoorbeeld het aantal nieuwe klanten dat maandelijks wordt geregistreerd en ga na of de omzet per klant stijgt, daalt of gelijk blijft.




Het belang van een grondige klantanalyse
Zoom je nog verder in op het klantenbestand, dan is er vaak op klantniveau ook nog het één en ander aan informatie te vinden. Aan de hand van een klantanalyse kun je bepalen hoe jouw ideale klant eruit ziet. Ga bijvoorbeeld na of je huidige klanten zich vooral bevinden in een specifiek segment, afkomstig zijn uit een bepaalde regio of voorkeur hebben voor een bepaald product. Door overeenkomsten tussen klanten in je eigen klantenbestand te analyseren, weet je in de toekomst welke leads een hoge slagingskans hebben.
Ook biedt het analyseren van customer data een goede kans om verscholen klantbehoeftes zichtbaar te maken. Ontvang je vaak dezelfde vragen van klanten over een dienst of product? Onderzoek dan eens de mogelijkheden om aan deze behoeftes te voldoen. Een andere goede manier om onontdekte behoeftes zichtbaar te maken, is door gebruik te maken van feedbackformulieren. Stuur klanten bijvoorbeeld ieder half jaar een enquête waarin je vraagt om verbeterpunten.
Beheer je klanten database
Uitgelichte CRM-oplossingen



Freshsales
Maak bij Freshworks gebruik van de technologie die voor iedereen werkt: van klantenservice tot IT.



Simplicate
Simplicate doet wat de naam impliceert: het maakt het CRM-beheer simpel en inzichtelijk.



Pipedrive
Pipedrive werkt volgens het pipeline principe, waarmee alle lopende projecten en deals gevisualiseerd worden.
SaasCity ranking
Top 3 beste CRM software
Freshsales



Simplicate



Pipedrive



Vergelijk alle CRM Software
Lees alles over het belang van het beheren van je klantenbestand en gebruik onze vergelijktool om te bepalen welke CRM-software perfect past bij de behoeftes van je ondernemeing.
FAQ
Veelgestelde vragen over het klantenbestand
In het klantenbestand wordt alle klantinformatie opgeslagen. Je vindt hier onder andere de contactgegevens, aankoopinformatie en contactgeschiedenis.
De beste manier om de klanten database te beheren is door gebruik te maken van een CRM-systeem. Hierin kun je niet alleen alle belangrijke klantgegevens opslaan, maar kun je ook zicht houden op actuele projecten en lopende deals.
Belangrijke klantgegevens voor het klantbestand zijn in ieder geval de contactgegevens, aankoopgegevens en demografische informatie. Daarnaast is het ook altijd raadzaam om eventuele feedback te verwerken in het klantbestand.