Alles wat je moet weten over

Wat is CRM?

Het onderhouden van goede relaties met klanten en partners, ligt aan de kern van iedere succesvolle onderneming.

Wat is CRM

Wat is Een crm-systeem?

Wat is CRM?

De afkorting CRM staat voor customer relationship management. De software die hiervoor nodig is gebruiken je om relaties te managen en alle interacties tussen jouw organisatie en mogelijke klanten/leads te beheren.

Een CRM-systeem dat goed aansluit op de structuur van een bedrijf helpt niet alleen bij het automatiseren van processen, maar zorgt ook voor een verhoogde omzet en een hoge klanttevredenheid.

Welke afdelingen maken er gebruik van CRM?

Een CRM software pakket heeft in sommige gevallen onbeperkte mogelijkheden. Toch zullen de afdelingen Marketing, Sales en Klantenservice er overwegend het meest gebruik van maken. Een goed onderhouden CRM systeem geeft daarnaast veel inzichten voor het management van een organisatie. Hierdoor kunnen data gedreven beslissingen worden gemaakt vanuit het perspectief van de klant.

Wat is een CRM systeem
Waarom is CRM belangrijk voor een organisatie?

De CRM markt is niet voor niets een industrie waar miljarden euro’s in om gaan. CRM systemen helpen wereldwijd de bedrijfsvoering en vooral het aantrekken van nieuwe business te vermakelijken.

Wij geven hier alvast de drie belangrijkste redenen waarom een goed CRM-systeem in jouw organisatie onmisbaar is.

Ten eerste: Alles wat een positief effect heeft op klanttevredenheid is wenselijk. Doordat klanten beter worden afgehandeld, en op een georganiseerde manier antwoord ontvangen op hun vragen, zal de algemene klanttevredenheid van jouw organisatie stijgen. Met een CRM systeem is het makkelijker om verschillende soorten klanten te herkennen en de acties van het salesteam erop aan te passen. Het is zelfs mogelijk om het soort sales-persoon af te stemmen op het soort lead dat je binnen krijgt. Dit zijn allemaal factoren die gaan bijdragen aan klanten die zich beter op hun plek voelen bij jouw organisatie.

Ten tweede: Het zorgt voor rust op de marketing/salesafdeling. Door het structureren van de werkprocessen, leads en de follow-ups, wordt werk overdraagbaar. Dit zorgt ervoor dat de sales niet langer rust op de mensen die alle kennis hebben in het team. Doordat iedereen in hetzelfde systeem werkt en de informatie op dezelfde plek opslaat, is werk makkelijk overdraagbaar en kunnen prestaties op een eerlijke manier worden gemeten.

De omzet van jouw organisatie zal stijgen. De voorgaand genoemde punten hebben natuurlijk grote invloed op de algemene prestaties van jouw organisatie. Daarnaast helpt het enorm dat het management inzicht heeft in het profiel van waardevolle leads, maar ook vooral in het profiel van waardeloze leads. Op deze manier kan de zogenaamde ‘’marketing persona’’ met meer precieze worden vastgelegd, en kan er veel energie worden gespaard op leads die het niet waard zijn. Als deze zaken dragen bij aan het verhogen van de omzet.

Kan ik ook een bedrijf runnen zonder CRM?

Een zwart op wit antwoord is voor deze vraag wat kort door de bocht. Voor bedrijven met 1 of 2 personen of organisaties met een sterk onderscheidend vermogen in combinatie met weinig concurrentie, hoeft een CRM systeem het verschil niet te maken. In veel andere gevallen zal dit wel een effect hebben.

Het probleem van verder werken zonder CRM systeem zit hem bijna altijd in de schaalbaarheid. Iets kan prima een werkbare situatie zijn op de korte termijn, maar zodra het begint te lopen is het niet langer houdbaar om te rusten op het geheugen van de salesmedewerkers. Ook maakt het niet werken met een CRM-systeem de organisatie kwetsbaar voor het uitvallen of zelfs vertrekken van belangrijke teamgenoten.

Daarom is ons advies om altijd, hoewel wellicht eerst kleinschalig, te beginnen met het structureren van jouw klantrelaties door middel van een CRM-systeem. Veel software is in het kleinste pakket zelfs gratis uit te proberen, dus voor kleien organisaties is het niet nodig om gigantische investeringen te doen.

Wat is CRM

Profiteer van relatiemarketing

Uitgelichte relatiebeheer-oplossingen

Freshsales

Maak bij Freshworks gebruik van de technologie die voor iedereen werkt: van klantenservice tot IT.

Simplicate

Maak CRM-beheer makkelijk met behulp van een simpel dashboard en een intuïtieve interface.

Pipedrive

Met een pipeline voor leads, contacten en klanten haal je het meest uit je klantenbestand.

SaasCity ranking

Top 3 beste CRM software

Freshsales
  • Geschikt voor startups, MKB en grote ondernemingen
  • Marketingtools
  • Salesoptimalisaties
  • Inzichtelijke analyses en rapportages
Simplicate
  • Intuïtieve interface
  • Mogelijkheid urenregistratie bij te houden
  • Projectmanagement tools
  • Inkoop- en kostenregistratie invoeren en overzicht
Pipedrive
  • Verkoop automatiseringen ingevuld
  • Drag and drop interface
  • Pijplijncijfers
  • Aanpasbare dashboards naar eigen wens

Vergelijk alle CRM Software

Gebruik onze vergelijktool om te bepalen welke CRM-software perfect past bij de behoeftes van je onderneming en haal meer uit je klantenbestand.

FAQ

In een notendop: wat is een CRM-systeem?

Wat is CRM?

CRM staat voor ‘customer relationship management’. Dit gaat over hoe jouw bedrijf haar klanten behandelt en relaties met hen onderhoudt. Dit uit zich vaak in een strategie om deze elementen te verbeteren.

Wat zijn de voordelen van CRM?

De voordelen van CRM zijn een hoger retentiewaarde, verbeterde sales en sales cycles, en verbeterde winstgevendheid.

Wanneer moet ik een CRM systeem gaan gebruiken?

Of je klantenbestand nu klein of groot is, het is altijd aan te raden om gebruik te maken van een CRM-systeem. Hiermee haal je het meest uit je verzameling van klanten.

Kan CRM ook op afstand?

CRM systemen kunnen vaak ook op afstand gebruikt worden. Tegenwoordig werken veel mensen vanuit huis, dus dit is geen probleem. Controleer wel altijd of dit veilig kan.