Introductie
Over SEO
Wat zijn SEO-tools nou eigenlijk? Met behulp van SEO-tools wordt het mogelijk om nóg meer uit je website te halen. Je kunt de tools gebruiken wanneer je bijvoorbeeld een website hebt met veel goede informatie, maar deze continu onderaan blijft staan in de zoekmachine. Deze tools zorgen ervoor dat je website geoptimaliseerd wordt en hierdoor aansluit op het zoekgedrag van je doelgroep.
SEO tools: welke zijn er allemaal?
Er zijn veel verschillende tools waar je uit kunt kiezen. Hiervan zijn sommige gratis en anderen kosten geld. Daarnaast heb je ook nog een aantal basis tools en wat uitgebreidere SEO tools. Onderstaand hebben we een aantal tools voor je op een rijtje gezet. De betaalde SEO tools platformen werken vaak met abonnementen waardoor je naar eigen wens kan kiezen.
Gratis, basis tools
- Google Analytics: om het verkeer naar en op je website te meten
- Google Search Console: om de prestaties per pagina te vinden
Betaalde, uitgebreide tools
- Ahrefs: wereldwijd gebruikte tool
- SE ranking: alle tools op 1 platform
- Mangools: verzameling van 5 tools
- SEMrush: om je hele website te analyseren
De voordelen van SEO tools
SEO tools hebben veel voordelen. De verschillende soorten tools helpen je met verschillende aspecten van je website. Zo kunnen ze je helpen om inzicht te krijgen in de zoektermen, volumes en positie van je website. Als je al deze aspecten goed onderhoudt, kan je website erg hoog in de zoekmachine komen. Ook kunnen de tools je helpen om je contentstrategie beter te bepalen of een concurrentieanalyse uit te voeren.
Waar let je op bij het kiezen van een tool?
Als je bezig gaat met SEO is het handig om rekening te houden met een aantal aspecten. Ga voor jezelf na waarvoor je de tools wilt gebruiken. Als je veel tijd in je zoekmachine optimalisatie wilt stoppen, kun je het beste voor een abonnement van hogere kwaliteit gaan. Het is goed om van tevoren na te denken over je wensen en de doelen voor je website. Op basis hiervan kun je verschillende opties nagaan met betrekking tot tools.
Ones to watch
Uitgelichte SEO tools
Ahrefs
Ahrefs is een handige tool die wereldwijd gebruikt wordt door veel professionals. Voor een abonnement betaal je 180 dollar per maand. Je hebt ook een gratis versie waarbij je beschikking hebt over bepaalde tools maar niet over alle functies.
Semrush
Semrush wordt gebruikt door grote bedrijven als Tesla, Samsung en IBM. De software behoort tot de beste op de markt. Je vindt er tal van mogelijkheden voor het bepalen van de beste zoekwoorden, posities en backlinks.
SE Ranking
SE ranking is een van de meest bekende SEO tools met een abonnementsvorm. Het bevat verschillende soorten services zoals een rank-tracker, backlink checker en nog veel meer. Wanneer je op zoek bent naar een betrouwbare en betaalbare SEO tool is SE ranking een van de beste opties!
SaasCity ranking
Top 3 beste SEO tools
Ahrefs
Semrush
SE Ranking
Vergelijk SEO tools
Twijfel je nog over welke tool het best past bij de doelen van jouw onderneming? Gebruik dan onze vergelijker voor nog meer informatie.
FAQ
Veelgestelde vragen
Een SEO tool is een extensie of software die je kan helpen om inzicht te krijgen in bepaalde aspecten van je website, zoals de gebruikte zoekwoorden en huidige posities in zoekmachines. Wanneer je deze aspecten optimaliseert, kun je hogere posities in de zoekresultaten behalen.
Er zijn veel verschillende SEO tools die gebruikt worden voor verschillende doeleinden. De gratis Google SEO tools zijn een goede optie wanneer je net begint met SEO. Wil je een wat uitgebreidere SEO tool? Sluit dan een abonnement af bij een betaalde SEO service, zoals Semrush of SE Ranking!
Dit hangt af van het doel dat je voor ogen hebt. Als je meerdere SEO tools wilt gebruiken voor je website kun je het beste voor een hoog aangeschreven, betaald SEO platform gaan. Mocht je een aantal kleine dingen willen uitproberen voor je website, dan kun je beter eerst de gratis SEO tools uitproberen.
SEO tools zijn hulpmiddelen die je inzichten kunnen geven over je website. Ze besparen je tijd door te laten zien welke aspecten van je website minder goed gaan. Zo kun je gerichte oplossingen zoeken.
Je hebt betaalde SEO tools en gratis SEO tools. De meeste SEO tools van Google kun je gratis gebruiken. Als je een alles-in-een SEO tool wilt kun je het beste voor een betaald platform gaan.
Bij een zoekwoorden analyse wordt er onderzocht welke woorden van belang zijn wanneer je jouw product of dienst omschrijft. Een zoekwoorden analyse heeft te maken met zoekmachine optimalisatie. Met de juiste zoekwoorden wordt je sneller gevonden door de juiste doelgroep.
Je hebt veel verschillende goede SEO software. De SEO tools van Chrome staan hoog aangeschreven als gratis SEO tools. Als je een wat professionelere SEO tool zoekt met meerdere functies in een kun je het beste voor een abonnement gaan bij bijvoorbeeld Ahrefs of Semrush.