Social media
Tegenwoordig gebruiken steeds meer bedrijven social media management software om hun verschillende kanalen te managen. Waar het eerst nog ging om een enkele post op Facebook, is het tegenwoordig essentieel om interacties te creëren met je doelgroep.
Je kunt social media management tools op verschillende manieren inzetten. In dit artikel gaan we in op de verschillende functies van social media management software en vergelijken we de beste social media management software aanbieders.


Meteen starten met het vergelijken van de verschillende social media management software?
Inhoudsopgave
Wat is social media management software?
Social media management software is simpelweg software waarmee je je social media kanalen kunt managen en monitoren. Je kunt bij elke social media management tool posts inplannen, engagement meten en een tal van andere functies die, afhankelijk van je abonnement, erg uitgebreid kunnen zijn. Denk hierbij aan het monitoren van clicks op links of het toewijzen aan assignment aan je teamgenoten.
Starten met een social media management tool waarbij je een tal van mogelijkheden kunt verkennen? Start dan met Constant Contact!
Social media management platforms
Social media management platforms zijn tegenwoordig in groten getale te vinden als je ernaar zoekt op Google. Logisch natuurlijk met het toenemende belang van social media voor je bedrijf.
Belangrijk is dus dat je het juiste social media management platform voor jouw bedrijf vindt! Het prijskaartje is natuurlijk belangrijk, maar ook welke kanalen gemanaged kunnen worden via het platform en wat de mogelijkheden zijn.
Ga dus altijd verschillende social media management software aanbieders langs om te kijken welke het beste bij jou past. In dit artikel geven we enkele voorbeelden van software die je zou kunnen gebruiken, en geven daarbij ook onze ervaringen aan jou door.
Beste Social media management tools
Hoe werkt een social media management tool?
In de basis gebruik je social media management tools om berichten in te plannen voor al je social media kanalen. Veel mensen realiseren zich echter niet dat je een hoop andere zaken kunt regelen via een social media management tool. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het uitrollen van rapportages of webcare functies. Ook kun je, als je in een social media team werkt, als beheerder posts toewijzen aan teamgenoten. Zo kun je gemakkelijk een georganiseerd social media team managen.
Allereerst zul je een passend pakket moeten vinden bij. Vaak zijn er gratis of erg goedkope opties voor ZZP’ers of kleinere bedrijven. Hierbij kun je enkel 2 tot 3 social media accounts linken. Meer is vaak niet nodig.
Voor bedrijven met social media teams kan het erg handig zijn als je een toewijzingsfunctie hebt. In de meeste gevallen betaal je hier meer voor en kunnen de kosten al snel oplopen. Belangrijk dus om na te gaan of je dit nodig hebt voor je bedrijf. In veel gevallen kan het gemak en de efficiëntie de prijs van het abonnement waard zijn.
Koppel de juiste social media kanalen
Nadat je besloten hebt een bepaald plan te nemen, zul je de juiste social media accounts moeten koppelen. Dit kan door een centraal social media account aan te maken die beheerder is voor alle business pagina’s op de verschillende social media kanalen.
Ook kun je via Facebook een Instagram account koppelen, waardoor je deze aan de hand van je gekoppelde Facebook account kunt koppelen aan je social media management tool.


Zodra je dit gedaan hebt, kun je starten met het managen van je social media kanalen door bijvoorbeeld posts in te plannen. Toch zijn er ook andere functies waar je niet meteen aan denkt. We gaan ze langs.
Al overtuigd van de waarde van een social media management tool en wil je meteen starten? Probeer dan HubSpot gratis!
Social media management voor klantenservice
Naast het inplannen van social media posts, kun je social media management software ook gebruiken voor de communicatie met klanten, ook wel webcare genoemd. Dit biedt een laagdrempelige manier waarop de klant je kan bereiken met vragen en kan ook de druk op de telefoonlijn verminderen.
In veel social media management platforms heb je een inbox waarin je de privé berichten kunt zien die je ontvangen hebt. Deze zijn vaak allemaal verzameld in dezelfde inbox. Er wordt echter wel aangegeven vanuit welk kanaal het afkomstig is.
In plaats van al je social media kanalen af te gaan op zoek naar berichten in je inbox, kun je dus alles op een centraal punt verzameld hebben en zo je response tijd en efficiëntie bevorderen. Vooral als je een webshop of retail bedrijf hebt, is de response tijd ontzettend belangrijk wanneer je klachten behandeld. Een snelle oplossing kan ervoor zorgen dat de klant terugkomt.
Reputatiemanagement door middel van webcare
Wat ook van belang is voor je merk, is door middel van interactie met volgers je reputatie te managen. Op een social media platform kun je ook openbare berichten van klanten zien.
Dit kunnen berichten zijn die naar je bedrijf gericht zijn, of reacties op jouw eigen posts. Hierop reageren waar nodig is kan ontzettend belangrijk zijn voor je publieke imago. Ontevreden klanten zijn vaak geneigd om “openbaar” te gaan als een klacht in hun ogen niet goed is afgehandeld.
Social media kan dus zowel een positieve als een negatieve impact voor je bedrijf hebben en ligt ook vaak erg aan het type klant waarmee je te maken hebt. Alhoewel het voor een ontevreden klant geen moeite is om iets openbaars te zetten, de potentiële schade die het jouw bedrijf kan aanrichten is natuurlijk niet wenselijk.
Op tijd reageren op een klant, of het nu openbaar is of in een privébericht, kan zowel de klant gerust stellen als aan andere (potentiële) klanten laten zien dat je wel degelijk bezig bent de klacht op te lossen.


Starten met het gebruiken van een social media management systeem? Probeer Sprout Social!
Sprout Social is ideaal voor middelgrote tot grote bedrijven die het maximale willen halen uit social media!
Social media management software voor jouw bedrijf
Tegenwoordig heeft de waarde van social media zich al dubbel en dwars bewezen voor de meeste mensen. Social media management software biedt een kans om de kracht van social media efficiënt in te zetten om zo je bedrijf voor relatief weinig kosten te laten groeien. Van belang is natuurlijk wel dat je met regelmaat post en actief gebruik maakt van de interactie die je met klanten kunt krijgen.
Voor veel mensen is het handmatig beheren van de aparte social media kanalen op de lange termijn niet realistisch. Via een social media management tool kun je al je social media data in één handig platform verzamelen en ook nauwkeurig bijhouden of je pagina’s groeien.
Ook bieden social media management tools een planning functie. Veel social media kanalen hebben dit al geïntegreerd in hun eigen software, maar bijvoorbeeld instagram heeft deze mogelijkheid niet. Met een social media management tool kun je dus ook voor Instagram posts inplannen.
Je zult altijd af moeten gaan of social media management software passend is voor jouw bedrijf. Hoe groter je bedrijf, hoe sneller je tot de conclusie zal komen dat het gebruik van een social media management tool in de meeste gevallen het geld waard is.
Ook voor kleine bedrijven kan het een goed idee zijn om efficiënter om te gaan met social media. Daarnaast is het bij veel providers ook mogelijk om een gratis versie te gebruiken waarbij je zeer gelimiteerde functies kunt gebruiken, maar wel een aantal social media accounts kunt toevoegen en posts kunt inplannen.
Zie je de waarde in van het gebruik van een social media management tool voor jouw bedrijf? Start dan vandaag nog bij Buffer!
Social media management tool voor marketing
Voor marketeers is het essentieel om een goed inzicht te hebben in de groei van social media kanalen. Of je nu als marketing bureau voor bepaalde klanten social media marketing doet of intern voor je eigen bedrijf, engagement meten en rapportages generen is erg belangrijk.
Daarnaast is het ook mogelijk om te zien hoeveel posts je per week of zelfs per maand uitzet. Zo kun je zien dat je met regelmaat post en op welke dagen je de meeste engagement krijgt. Je kunt dan experimenteren met verschillende tijdstippen of dagen waarop je post. Uiteindelijk vind je de optimale tijd- en dagplanning voor jouw doelgroep en maximaliseer je het bereik van je social media kanalen.
Als social media marketeer kun je ook veel halen uit het engagement waarin het bedrijf waarvoor je market in genoemd wordt. Op basis hiervan kun je een customer insights rapport maken waardoor je outside in data hebt. Dat is iets waar vaak niet genoeg aandacht aan wordt besteed als men content wilt genereren.
Wat te zoeken in een social media management tool?
Als je op zoek bent naar een social media tool is het belangrijk om na te gaan wat je uit de software wilt halen en wat de software aan features aanbiedt. Hieronder hebben we een aantal aandachtspunten op een rijtje gezet.
Welke kanalen?
Als je actief bent op vooral Instagram en Pinterest, kan het bijvoorbeeld aantrekkelijk zijn om een tool te vinden die hierop gespecialiseerd is.
Integratie met andere software en mobiele app mogelijkheden
Ook zul je moeten kijken naar mogelijke integraties met andere software. Application Programming Interfaces, of API’s, zijn functionaliteiten waardoor de software geïntegreerd kan worden met andere programma’s. Bijvoorbeeld met je CRM software.
Zo krijg je een completer beeld van je klantendatabase en kun je nog beter inspelen in toekomstige marketing campagnes.


Ook opties voor je mobiele telefoon kunnen een oplossing bieden voor marketeers of bedrijfseigenaren die veel onderweg zijn. Zo heb je gemakkelijk altijd toegang tot je social media management tool.
Wie gaat het gebruiken?
Je zult vervolgens moeten nadenken over hoeveel mensen de tool gaan gebruiken. Als je in een social media team opereert, kan het erg handig zijn om een beheerder aan te kunnen wijzen die assignments kan toewijzen. Hiervoor zul je bij veel aanbieder echter wel een duurder abonnement moeten nemen.
Support
Wanneer je problemen of vragen hebt met betrekking tot het platform, is het uiteraard handig als de klantenservice je snel en effectief kan helpen. Hiervoor kun je het beste naar reviews kijken over het platform zelf, zo zie je persoonlijke gebruikerservaringen. Als je hier vaak klachten over de klantenservice over terugvindt dan weet je wat je kunt verwachten als je een probleem hebt met het programma.
Hoe fijn het programma normaal gesproken ook werkt! Een goed support stelsel is dus van belang om meteen potentiële problemen op te kunnen lossen, of gewoon wanneer je uitleg wilt over het platform zelf.
Gebruiksvriendelijkheid
Als laatste is gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid natuurlijk erg belangrijk. Je wilt niet dat de software zoveel toeters en bellen heeft dat je het overzicht verliest. Kijk dus altijd eerst of het interface van een bepaalde aanbieder je aanspreekt en of je meteen kunt zien waar alle functionaliteiten zijn. Op deze manier vind je de beste software die bij jou past en ben je binnen de kortste keren bekend met het platform.
De beste Social media management systemen
1. Constant Contact
Constant contact is van origine een e-mail marketing bedrijf dat in 1995 is opgericht. Het is één van de meest gebruikte email marketing tools ter wereld met meer dan 600.000 gebruikers. Over tijd hebben ze ook social media management software in hun platform geïntegreerd.
Voor een bedrijf dat ook bezig is met email marketing is Constant Contact zonder twijfel één van de beste social media management tools op de markt.
2. HubSpot
Bij HubSpot kun je een tal van verschillende zaken regelen, ook naast social media. Denk hierbij bijvoorbeeld aan projectmanagement. Het is een volwaardig CRM-systeem met social media integratie. Handig dus als je naast een social media management tool ook CRM gerelateerde functionaliteiten zoekt.
3. Sprout
Sprout specialiseert zich in social media. Door deze specialiteit richten alle functionaliteiten zich op het succesvol beheren van social media. Een nadeel aan Sprout is echter wel het prijskaartje. Alhoewel Sprout kwalitatief heel sterk is, is deze software wel meer gericht op bedrijven waarbij een ruimer budget wordt vrijgemaakt voor social media.
4. CoSchedule
CoSchedule is een alles-in-één marketing pakket waaronder ook social media valt. Het biedt naast marketing werkzaamheden ook een geïntegreerde marketing kalender, zodat heel je team weet wat er aan zit te komen op alle marketing vlakken.
Daarnaast kun je ook met CoSchedule gemakkelijk projecten managen en is er een handige mobile app waar je gebruik van kunt maken.
5. Buffer
Buffer is met zijn minimalistische gebruikersinterface erg fijn in het gebruik. Alhoewel Buffer in vergelijking met grotere platformen wat minder functionaliteiten heeft, blijft het met de aantrekkelijke prijsklasse zeker het overwegen waard.
Ondanks de mindere functies, zijn de essentiële functies als berichten inplannen en kanalen beheren natuurlijk gewoon aanwezig binnen het platform.
Social media management - Veelgestelde vragen
Als je je wilt richten op marketing via social media, zul je een goed overzicht moeten hebben van alle kanalen. UIteraard kun je dit handmatig bijhouden per kanaal, maar het is een stuk gemakkelijker als je alles in hetzelfde programma kunt inzien. Zo signaleer je meteen wanneer er een kanaal bijvoorbeeld een stuk populairder is of wanneer bepaalde tijdstippen voor meer engagement zorgen.
Jaarcontracten zijn logischerwijs altijd goedkoper, maar er zijn ook opties voor maandcontracten, waarbij je altijd per maand kunt opzeggen. Ook heb je bij veel aanbieders 2 weken tot een maand de kans om de software gratis uit te proberen.
Voor beginnende social media marketeers of bedrijven die nog niet erg veel gebruikt hebben gemaakt van social media, kun je in veel gevallen beter voor een goedkoper abonnement gaan. Je hebt vaak alleen de basis functionaliteiten nodig en hoeft dus nog geen gebruik te maken van uitgebreide analytische functies waar je de hoofdprijs voor betaalt.
Social media management - Conclusie
Al met al is een social media management tool van belang als je je social media bereik wilt uitbreiden. Hiervoor zul je goed moeten kijken naar de mate van engagement en moeten reageren op groei, of juist het ontbreken daarvan.
Er zijn ontzettend veel social media management tools op de markt en het is van belang dat je er één vindt die goed op jouw wensen aansluiten. Je kunt namelijk wel € 700,- per maand betalen voor een premium social media management tool, maar als je enkel berichten inplant en op reacties reageert kun je een stuk goedkoper uit zijn.