Alles wat je moet weten over

Relatiebeheer

Het onderhouden van goede relaties met klanten en partners, ligt aan de kern van iedere succesvolle onderneming.

Relatiebeheer

De customer relationship

Customer Relationship Management (CRM) wordt ook wel relatiebeheer of relatiemarketing genoemd. Customer Relationship Management is simpel gezegd het relatiebeheer van het huidige klantenbestand. Met vaak als doel om de klant tevredenheid te verhogen en je relatiebeheer verder te optimaliseren. 

Hoe Customer Relationship Management begon

Je zou misschien denken dat je voor het ontstaan van Customer Relationship Management terug moet naar het tijdperk waar software ontstaan was. Niets is minder waar: voor het ontstaan van Customer Relationship Management, gaan we terug naar de tijd waarin kaartbakken werden gebruikt om contactgegevens van klanten bij te houden. Eén van de meest bekende hiervan was de rolodex. 

In de 20e eeuw kwamen er vele spelers op de markt. Eén daarvan was Microsoft. Tegenwoordig wordt de markt steeds toegankelijker en de technologie ook steeds populairder. Steeds meer ondernemingen begrijpen de noodzaak van relatiebeheer en relatiemarketing.

Relationship manager
Wat doet een Customer Relationship systeem?

Een relationship manager systeem helpt bedrijven aan een centrale locatie om klant- en prospectgegevens op te slaan, klantcontacten bij te houden en informatie te kunnen delen met andere medewerkers binnen het bedrijf. Optimaliseer je relatiebeheer en heb je organisatie groeien met een Customer Relationship Management systeem. 

Over het algemeen bestaan systemen voor relatiebeheer uit de volgende belangrijke functies: contactbeheer, beheer van leads en activiteiten, verkoopprognoses, interne chatberichten, e-mailtracking, de mogelijkheid om bestanden en content te delen en verschillende analyses te kunnen inzien met dashboards. 

Vaak zie je dat relatiebeheer systemen niet alleen beschikken over de zogenoemde basisfuncties. Sommige platformen bieden zelfs systemen aan om marketing te automatiseren en klantenservice te regelen. Zo regel je niet alleen relatiebeheer, maar het complete ecosysteem vanuit één centrale locatie. 

Hoe helpt SAASCity bij relatiebeheer?

Alleen al in Nederland zijn er honderden systemen te vinden voor Customer Relationship Management. Al deze aanbieders willen dat je hun systeem gaat gebruiken voor relatiebeheer. Met al de verschillende mogelijkheden van relationship manager systemen, is het lastig bepalen welk systeem het beste past bij jouw organisatie. 

SAASCity is de verbindende factor tussen aanbieders en gebruikers. Ben je op zoek naar een systeem voor je relatiebeheer? Lees de verschillende invalshoeken over een Customer Relationship Management systeem.

relatiemarketing

Profiteer van relatiemarketing

Uitgelichte relatiebeheer-oplossingen

Zoho

Populair onder veel grote bedrijven dankzij de uitgebreide mogelijkheden op het gebied van automatisering.

Simplicate

Simpel en inzichtelijk CRM beheer met een intuïtieve interface.

Pipedrive

Creëer je eigen online pipeline waarin leads, klanten en contacten zorgvuldig bijgehouden kunnen worden.

SaasCity ranking

Top 3 beste CRM software

Zoho
  • Geschikt voor het MKB en grote ondernemingen
  • Marketingtools
  • Salesoptimalisaties
  • HRM platform
Simplicate
  • Intuïtieve interface
  • Urenregistratie
  • Projectmanagement
  • Inkoop- en kostenregistratie
Pipedrive
  • Verkoop automatiseringen
  • Drag and drop interface
  • Pijplijncijfers
  • Aanpasbare dashboards

Vergelijk alle CRM Software

Lees alles over het belang van het beheren van je klantenbestand en gebruik onze vergelijktool om te bepalen welke CRM-software perfect past bij de behoeftes van je ondernemeing.

FAQ

Veelgestelde vragen over relatiebeheer

Wat is relatiebeheer?

De naam zegt het al: relatiebeheer is het onderhouden van relaties die belangrijk zijn voor je onderneming. Hierbij gaat het om klanten, leads en potentiële partners.

Hoe richt je relatiebeheer in?

Relatiebeheer kun je inrichten met behulp van een CRM-systeem. Hierin kun je alle gegevens overzichtelijk bijhouden, automatiseringen instellen en herinneringen noteren. Zo heb je altijd op de juiste momenten contact met leads of klanten.

Wat zijn de voordelen van goed relatiebeheer?

Relatiebeheer is essentieel voor iedere onderneming, zowel B2B als B2c. Met goed relatiebeheer zorg je niet alleen voor betere financiële resultaten en een beter merkimago, maar profiteer je ook van een hogere klantloyaliteit.